Facebookare

Nu har jag skaffat Facebook. Bättre sent än aldrig. Men vad fyller den för funktion. Handlar det om att skaffa så många vänner som möjligt? Jag fattar liksom inte galoppen. Ändå var jag tvungen att bli medlem bara därför att. Man kanske kan få kontakt med nya och gamla bekanta? Vad vet jag som ibland känner mig helt IQ-befriad. Framför allt en kväll som denna när jag strax ska glo på Paris Hilton som söker efter en vän. Dålig TV när den är som bäst. Skulle kanske behöva en instruktör..

Hur som helst, nu finns jag på Facebook, men ni som vill läsa vad jag gör eller kolla bilder - besök bloggen eller min bilddagbok!

Stockholms weekend

I fredags eftermiddag tog jag och systeryster flyget till Bromma. Det gick bra och snabbt, bara 50 minuter! Var lite läskigt med de pyttesmå planen. Jag är van vid charterplan.. Hur som helst tog vi taxi från flygplatsen in till city. Vi gjorde oss hemmastadda på hotellrummet och gick sedan ut på stan. Åh vad vi hann med den kvällen! Först käkade vi hamburgare och kollade in Kungsträdgården. Därefter slottet och Gamla stan, Stureplan och Humlegården. Vid Stureplan stod en Polis-husbil parkerad. Rätt så festligt att se. Där inne satt poliserna och drack kaffe medans folket utanför berusade sig med dyra drinkar! Nöjda med kvällen begav vi oss till hotellet som låg bara ett stenkast från Sergelstorg. Perfekt läge!

Lördagen började med klassisk hotellfrukost. Jag som inte äter frukost i vanliga fall (den vanan försvann i samband med att jag började jobba..) tog för mig ett lass men orkade självklart inte äta upp allt. Sedan var planen att åka över till Djurgården. Sagt och gjort påbörjade vi promenaden ner till hamnen. Där dök Top Shop upp och vi skulle bara gå in och titta, istället var vi där inne i evigheter. Butiker som inte finns i Kalmar gör systrarna Andersson saliga. Vi lämnade butiken tomhänta men återvända på söndagen och handlade. Även när vi gick förbi Oasis var vi tvugna att springa in. Därifrån gick jag stolt med en kasse, innehållande en ljuvlig sommarklänning. Till sist tog vi varsin cappuccino-to-go och traskade vidare.

Färjan över till Djurgården tog bara dryga 5 minuter. Alldeles lagom då den var smockfull med människor. Vädret var helt underbart så vi var inte ensamma om att strosa runt och njuta. Först kollade vi läget för att se vart allt låg. Efter det tog vi en läsk och satte oss i det gröna gräset och vilade fötterna. Vi var ju tvugna att ladda upp inför den stora utställningen. Titanic. Vi var inne på utställningen i cirka 1½ timme. Man kunde liksom inte välja sin egen takt då man fick en mediaspelare med hörlurar som guide. Och vi ville såklart se allt. Efter den långa turen var vi möra och museitrötta. Därför blev det inga fler museum eller andra krävande aktiviteter.

Vi lämnade Djurgården och tog en fika vid Karlaplan. Välbehövligt efter en lång förmiddag. Sedan stod shopping på schemat. Och så blev det. Vi kikade in på Sturekompaniet där systeryster hittade en ursnygg klänning. Tyvärr fanns det bara små storlekar kvar och våra plånböcker kändes lite för tunna för shopping i de butikerna. Däremot fann vi butiken för just oss lite senare. Urban Outfitters. Ännu en butik som gjorde systrarna Andersson saliga. Vi spenderade lång tid med att kolla på kläder, böcker och andra roliga inredningsprylar och accesoarer. Vi gick därifrån med varsin kasse och två stora leenden på läpparna. Snygga kläder och en del på rea dessutom!

Strax därefter slog klockan sex och butikerna stängde då passade en skön dusch på hotellet perfekt. Vi blev av med eventuell svettdoft och fick vila våra ömma fötter. Det blev en del promenerande under dagen och mer skulle det bli. När vi svidat om gick vi till Gamla stan och kikade. Fixade bland annat en superrolig present till vår mamma som snart fyller år (återkommer om det). Till sist hittade vi en mysig restaurang, precis brevid Mårten Trotzigs gränd eller Smala Trappgränden. Skitgod mat och läcker efterrätt, men det satte sig i magen och huvudet. Jag blev otroligt seg och det var sent när vi gick därifrån. Därför avslutade vi kvällen i hotellbaren med varsin Cosmopolitan.

Söndagen började med frukost, packning och utcheckning från hotellet och sedan blev det shopping shopping och shopping. Vi var överallt. Gallerian och PUB-huset bland annat. I det sist nämnda hittade vi varsitt plagg från Pepper Jeans. Efter en lång runda på stan gick vi enda till Vasaparken där vi tog en paus innan det var dags för hemresa.

På Kalmarflygplats blev vi uppmötta av mamma och Jörgen. Vi åkte åt varsitt håll efter en hel sister-weekend. En mycket lyckad sådan.

och missmatchat

Ett litet inlägg

Blogg.se's startsida har fått ett nytt utseende. Tufft och fräscht skulle jag säga. Lite förvirrat i början, men snart känns den nog lika smidig som den tidigare designen (om inte lite bättre). Det är ju via den sidan jag hittar alla intressanta bloggare och framför allt loggar in på min egna sida.

Nu börjar det dra ihop sig. Snart fredag. På eftermiddagen tar vi flyget till huvudstaden. Jag är väldigt förväntansfull. Hoppas såklart på en toppenhelg. Kan man få något annat än kul när man kommer ifrån vardagligheter hemma och dessutom gör det med någon man tycker om. Tror inte det!

Cykelfundering

Idag har jag cyklat en runda. På min berömda herrcykel. Kom underfund med att den är för hög för mig. Jag får liksom ta i med framänden av foten. Sedan är den gamla sadeln inte så skön som jag tyckte från början. Det känns som jag har två stenar i häcken. Så nu funderar jag på att rusta upp cykeln med ny sadel, lysen och diverse annat plock eller kanske skaffa en annan, en damcykel vore fint.

Det blir aldrig som man planerar

Fredagen började i Arontorp och firandet av min syster. Hon blev kanonglad över min present, en resa till Stockholm! Så nästa helg ska vi dit och titta på nordens största utställning om Titanic och diverse annat skoj.

Sedan åt vi midsommarmat med släkten och hade trevligt. Vid femtiden körde vi från Öland och landade hemma hos Emmy och Coffe. Där var festen i full gång. Tyvärr uteblev fem gäster så vi var en glad skara på elva personer som röjde hela kvällen. Vi käkade utsökt jordgubbstårta, dansade runt midsommarstången och sjöng sånger ur Emmys fina sånghäften.

På lördagen var vi aningen trötta. Vi mjukstartade med tvtittande sedan åkte vi och metade. Fiskelyckan var inget vidare, två små mörtar var allt vi fick. Tur att vi inte skulle äta fisken! Istället blev det grillat. Helt ljuvligt såklart. Egentligen skulle kvällen innehållit en tokig fest, men med bara fyra personer kvar och trötthet och diverse åkommor slutade det med en film och massa snacks. Helt okej, men visst hade det varit gutt att svänga till Thorleifs. Det får tas igen en annan kväll helt enkelt. För det är inte alltid saker och ting blir som man planerat.

Midsommarplaner

Imorgon är det redan midsommarafton. Fy tusan vad tiden går! Detta innebär förutom traditionella festligheter att min syster fyller år. Tjugofem år. Jag har knopat med hennes present ett par veckor nu och jag vet att hon kommer uppskatta den. Jag vet att hon är en trogen läsare så jag avslöjar först efter helgen vad det är för någonting.

Förmiddagen och dagen ska tillbringas på Öland för att fira Tove och kalasa med släkten. Det är första gången på fyra år som jag ska fira midsommar med släkt och familj. Det kommer bli roligt. Framåt eftermiddagen blir det dock partaj med mina vänner. Då ska jag dansa Små grodorna i Trankvill och dricka nubbe. (En rejäl snaps borde råda bot på min fruktansvärda förkylning). Förhoppningsvis blir det en lång och vädermässigt fin kväll.

På midsommardagen är det ännu en dag med festligheter. Även då i Trankvill. På kvällen ska vi svänga våra lurviga till Thorleifs som spelar på Björkängen. Ser fram emot denna underbara afton!

Och till alla er läsare, trevlig midsommar. Jag hoppas vi ses!

Sommarregn och förkylning

Jag har gått och varit småförkyld i flera månader nu. Inte alls farligt utan lite snuvig ibland. Det går att leva med helt enkelt. Så nu när sommaren är här och man vill springa omkring i klänning drabbas jag av värsta höstförkylningen. Hur är detta möjligt? Visst jag har slutat med strumpor och går mest med mina ballerinaskor, men inte ska man väl bli så sjuk på grund av en sån sak? Kan det vara det växlande vädret, solsken - regn och sen solsken och regn igen? Oavsett orsak är det otroligt surt att bli kanonsjuk en vecka innan midsommar.

Just nu kurerar jag mig med c-vitaminer, te och en sjal runt halsen. Mammas tips var varm whiskey, men det var ingen höjdare! Jag håller mig till mina teér istället. Försöker även ta det lugnare på jobbet, så jag inte blir sämre, för på midsommarafton ska jag ha min nyinköpta sommarklänning vare sig jag är sjuk, frisk eller om det är regnigt eller solsken!

Festlig avslutning

Nu är student- & skolavslutningsveckan slut. Barn och ungdomar har sommarlov. Synd bara att det inte är något riktigt sommarväder.

Igår slutade min kära bror nionde klass. På södra Öland firar man fortfarande det som om man vore klar med skolan för gott. Förr började man ju jobba efter grundskolan, och avslutningscermonin på Skansenskolan är en tradition som hållt i sig. Så att sluta högstadiet är nästan lika festligt som att ta studenten. Det enda som saknas är champangen och mössorna. Efter utspringet blev det kalas uppe i Arontorp.

Söndag på Öland

Igår var jag uppe tidigt för att köra över till Öland. Som jag berättat tidigare vankades det barndop. Gudstjänsten varade drygt en timme. Lite för länge för alla rastlösa barn, men för mig gick det bra. Jag är inte extremkristen, men jag trivs i kyrkan. Det innefinner sig en helt annan ro och stämning där. Det gillar jag. Och så sjungs det alltid en massa fina psalmer. Speciellt såhär på sommaren. Vem kan motstå Den blomstertid nu kommer eller I denna ljuva sommartid ? Det hör ju till vår svenska sommar, inte sant?! Hur som helst blev det mat och fika efteråt. Sedan bar det hemåt föräldrarhemmet.

Jag behövde inte tjata för att få med mig mina båda systrar på en snabbshopping på Ölands Köpstad. Så kort efter att vi kommit till Arontorp åkte vi igen för att kolla skor och kläder. Både jag och Tove letade efter att par gladiatorsandaler, men bara systeryster hittade ett lämpligt par. Istället köpte jag ett par gympadojjor (har varit i akutbehov av ett par länge då mina nuvarande är helt nerslitna). Blev även ett par finare sommarskor. Alltid bra att ha!

Skor från SkoDej

22 - 29 april

Onsdag

Vi lämnar hemmet runt fem på morgonen, åker till Trankvill för att hämta upp Emmy och Coffe. Sedan möter vi upp de andra fyra på torget och kör sedan tillsammans ner mot Sturup. Incheckning och säkerhetskontroll går helt utan beskymmer, men vårt plan är en timme försenat. Det blir en lång och trist väntetid. När vi väl är ombord går den tre timmar långa flygturen ganska fort. På Antalya Airport får vi vänta en evighet på vårt bagage. Sist men inte minst kommer Emmys röda resväska. Vi rusar ut mot Apollos buss som ska ta oss till Alanya. Bussfärden är otroligt dryg. Det värsta på hela resan. Det börjar skymma och vi vill bara fram till hotellet. Äta och gå på toaletten. Efter drygt två timmar lämnar bussen oss på Aramis Apart. Ett mysigt hotell beläget i västra Alanya. För smidighetens skull äter vi middag på hotellet. Maten var inget vidare så det blev första och sista gången, bort sett från frukost som vi skulle äta varje morgon den kommande veckan. Vi gjorde oss bekvämma och kröp sedan i säng.

Torsdag

Vi tjejer, jag Emmy Camilla och Annelie, börjar semestern med att besöka ett turkist bad. Vi får ett bra pris (very very niceprice som vår prutare Emmy hade som standard-fras) för ett "fullt-schema". Vi börjar med att skvätta ner oss i vatten och sedan ligga på uppvärmada bord i marmor (antagligen för att öppna porena eller något liknande). Sedan får vi hel-kropps-peeling av trevliga turkiska damer. Efter det följer en skum-massage. Vi täcks i härligt skum som damerna sedan masserar oss igenom. Låter kanske lite lustigt men det var kanonskönt. Till sist är vi klara i det bastuvarma marmor-rummet. Då väntar ansiktsmask och pedikyr. Som avslutning blev det helkroppsmassage. Lite halvmöra men ändå pigga lämnade vi badet och mötte upp grabbarna. Vi åt lunch på BugerKing sedan besökte vi Kleopatrastranden. En underbar strand och ljuviligt medelhavsvatten som sköljde upp i stora vågor. Eftersom alla inte hade badkläder på sig begav vi oss snart tillbaka till hotellet där vi hängde vid poolen. Den var iskall så det blev bara ett snabbdopp för att svalka av sig efter att ha stekts i solen.

När kvällen närmade sig förfestade vi på en av balkongerna. Vi fick in en turkisk musikkanal (liknande MTV) på teven. Där spelades lite blandad partymusik, bland annat vår svanska Idol-kille Danny. När hungern och fyllan slog till gick vi till Picasso - Pelle's place för att äta och dricka. Det var ett trevligt ställe med härlig personal och god mat. Rekomenderas! Eftersom att det var tidigt på turistsäsongen var det inte jättemycket folk, men vi höll partysstämningen uppe. Jag fick till och med komma in bakom bardisken och blanda min egna drink, då snackar vi om underbar personal! Till slut lämnade jag Emmy och Annelie festen och gick till hotellet. Cirka en timme senare kom resten av gänget och vi kunde sova!

Fredag

Hela förmiddagen tillbringade vi på den underbara stranden. Det var riktigt skönt att bara ligga och slappa i den behagliga värmen. Vi käkade lunch nere vid stranden och promenderade sedan runt i stan. Återigen förbrukade vi vår tid på hotellet. Mest med att spela vändåtta. Jag var sjukt trött på det spelet i slutet av veckan. På kvällen åt vi middag på en mysig restaurang. Lite lugnare stämning och god mat. Efter maten blev vi bjudna på turikiskt äppelte. Det var faktiskt smaskens! När det blev kyligare begav vi oss hem igen.

Lördag

Efter frukost letade vi upp en taxi och förhandlade fram ett bra pris upp till Alanya slott. Det var inte gratis att gå in, men gud vilken utsikt! Man kunde se hela staden och det var verkligen en upplevelse. Tyvärr fick man inte se mycket av själva borgen/slottet. Fast det är helt klart ett måste att åka till utsiktsplatsen om man besöker Alanya. Vi traskade ner för den vackra branten, men efter lite mer än halvvägs var vi så trötta att vi tog taxi resten av vägen. Då var slapp vi poolen ganska passande.

Efter en sköndusch satt vi återigen på balkongen och förfestade. Denna kväll hamnade vi på ett ställe som hette Bacus. Där var maten otroligt god och välkomstdrinken väldigt svag. Efter att vi påpekade detta fick vi istället sjukt starka drycker. Personalen bjöd på breakdans-uppvisning och diverse trolleritrix. Underhållande och kul. Vi hade väldigt roligt, men sökte ändå ett ställe med mera ös. Tyvärr fanns det inga sådana, då alla stängde när de sista gästerna gått. Som jag nämnde innan var det tidigt på säsongen. Vi hamnade på hotellet där Annelie lyckades öppna en vinflaska i botten. Tur att vi fick rummen städade varje dag!

Söndag

Ännu en slappardag på stranden och massor av bad i de höga vågorna. Vattnet var riktigt skön när man väl doppat sig. När vi blev för rastlösa för att ligga på stranden käkade vi lunch på Mc Donalds. Sedan gick vi genom stan och hamnade på ett ställe nere vid hamnen där vi beställde lite att dricka. Vi kikade i butiker och Emmy som hade grym skoskav köpte ett par sandaler, efter enastående prutande såklart! Dagen var allmänt lugn och så även kvällen. Det blev middag på en mysig restaurang, som jag tror hette Angora. Hur som helst var kocken en mysig turkisk husmor. Lite rulltig kropp, beslöjat hår och ett stort leende på läpparna. Det förhöjde trivselfaktorn. Maten var god men drickan var ingen höjdare. Fast det gjorde ingenting då alla var så nöjda och glada med maten.

Måndag

Strax efter nio blev vi upplockade vid hotellets lobby och körda till hamnen. Där klev vi ombord på ett piratskepp som skulle ta oss runt på en härlig båttur. Gratis dricka (öl, vin och läsk) samt mat ingick. Vi hade en härlig tur och fick se en massa grottor, fina stränder med mera. Det blev tyvärr molnigt på eftermiddagen, men det var skönt efter alla dagars hetta.

På kvällen besökte vi Tropical Beach. En jobbig turk övertalade oss att komma och visst gjorde vi det. Först fick vi fri pick-up-service. Vilket innebar att någon ur restaurangpersonalen kom och hämtade oss på hotellet i en liten skåpbil. Eftersom vi var åtta stycken fick inte alla sittplast, men det hade turkarna löst genom att ställa fyra trädgårdsstolar i bagagen. Det gungade fint i svängarna kan jag säga! Maten och drickan var god och musiken var bra. Kanske berodde det på att vi önskade låtar stup i kvarten och "DJ:en" laddade ständigt ner våra önskemål på Limewire. När vi slutligen skulle betala och gå hem blev det en massa strul. Bland annat för att vi inte fick betala var och en för sig utan alla tillsammans. Inte lätt när man är så pass många och det ska bli rätt. Sedan fick vi inte den fria drinken vi blev lovade av den jobbiga turken (han kallade sig Alexfantastic) så vi var allmänt missnöjda när vi gick därifrån. Alltså, besöker ni Alanya gå inte till Tropical Beach.

Tisdag

Vi tillbringade nästan hela dagen på stranden så vitt jag kan minnas. Promenderade genom stan och hängde vid vår härliga pool. Som omväxling käkade vi middag på en Kinesisk restaurang. Det var helt okej, men jag tipsar nog ändå om att testa turikiska rätter när man är där på semester. Kvällen blev väldigt lugn. Konstigt nog blev vi trötta av en veckas slapp.

Onsdag2

Våran sista dag började vi med att checka ut från hotellet, men fick som tur var lämna kvar våra väskor där tills vi skulle åka hem. Sedan blev det shopping för hela slanten. Tror vi gick i butiker minst fyra timmar iallafall. Och det räckte gott och väl för att det manliga sällskapet skulle bli totalt uttråkade! Vi käkade på en mysig restaurang inne i centrum (vi bodde cirka tio-femton minuters promenad därifrån). För första gången på hela veckan beställde hela sällskapet samma rätt. Argentinastek. Gudomligt gott! De två sista timmarna tillbringade vi på hotellet. Vi sex/sju på kvällen blev vi upplockade av bussen som körde oss till flyplatsen. Vi lyfte från turkisk mark strax innan elva. Trötta som tusan anlände vi till Sverige där vädret visade sig vara kanon. Vid tre på natten. Typiskt när man varit iväg på solsemester!

(Detta inlägg har tagit mig en månad att skriva, det kan därför förekomma en del misstag. Jag kan inte minnas allt i detalj. Ungefär såhär såg min vecka i Turkiet ut. Hoppas ni kunde njuta av mitt långa men ändå kortfattade utlägg!)

Dags att vila

Återigen är det helg. Välförtjänt. Jag har varit vråltrött den här veckan och haft väldigt svårt att kliva upp på mornarna. Ska det inte vara så att när det blir ljusare blir man piggare? Det stämmer inte på mig..

Imorgon är det Sveriges nationaldag. Hissa flaggan för tusan! Det är även min svärfars födelsedag så kalas står på schemat. På söndag är det barndop på Öland, då min kusins son ska upptas i församlingen. Där emellan ska jag slappa och njuta av ledigheten för på måndag är det ju jobb och slit igen.

Trevlig helg på er! Och tack för åsikterna om jackan, lutar åt att jag köper den. Ska bara göra upp en affärsplan med systeryster!

Tur i oturen

Min syster vann en skinnjacka på Tradera här om veckan. Tyvärr passade den henne inte, däremot satt den näst intill perfekt på mig. Frågan är nu om jag ska köpa den av henne. Det är en svart skinnjacka med röd läcker fodring och två mindre fickor på sidorna. Passar ju till det mesta. Ett par jeans eller sommarklänningen. Har fått låna hem jackan så jag kan fundera i lugn och ro, men känner att jag bör bestämma mig nu. Tacksam för åsikter från er!

Jag har fått svensk solbränna

Jo jag var ju i Turkland för en månad sen och drog på en en liten utlänsk solbränna. Och det är ju lite fusk. Utlandsresor och solarium är fusk. Därför kan jag skryta med att jag i helgen fått svenskt brända kinder och axlar. Ljuvligt!

Helgen i korthet:

♦ I fredags kväll var Emmy och Coffe på besök. Jag bjöd på rabarberpaj och glass och så tittade vi på Talang. Sedan tjattrade vi på som bara vi kan. När gästerna åkt blev det bums i säng.

♦ Lördagen började tidigt. Vi var på Power meet i Hässleholm, eller raggaträff om ni så vill. Jörgen körde och jag fick en fri plats i bilen som chaufförens kärring. Tacksamt. Såg Bonde-söker-fru-Fredrik på marknaden. Han såg lika förvirrad ut som vanligt. Cruisade runt hela kvällen och hade väldigt roligt. Kom inte hem allt för sent. Var hemma i Söderåkra strax efter tre på söndags morgonen.

♦ Morsdag. Vi hälsade på Jörgens farmor och tog en fika. Sedan var vi på Öland och grillade och hade allmänt trevligt med min kära familj. Tiden rusade iväg och var inte hemma igen förrän vid tio.