Mobilstrul

Min mobil har betett sig konstigt sen förra veckan. Först tog det jättelång tid innan mina sms blev levererade och de som skickas till mig kommer fram 1-2 dagar för sent. Ett tag verkade det som det rätat till sig, men nu är den konstig igen. Därför har jag nu prövat att sätta i mitt sim-kort i en annan telefon. Ni som har mitt nummer får gärna skicka ett mess så får vi se om det kommer fram. Annars blir jag tvungen att ringa till Halebop och klaga. Fy jag hatar verkligen sådana samtal!

Grillat & Grillat

Igår gjorde jag och mina kära ett besök i Borgholm innan det berömda matstället Lammet & Grisen. Vi kollade lite i butiker och käkade ölänsk glass. Självklart var det jättegott. Klockan åtta gjorde vi entré på restaurangen strax utanför Löttorp. Det bjöds på het grillbuffé med helgrillad gris/lamm och en massa goda tillbehör. Vid halv elva åkte vi minst sagt belåtna därifrån. En helt suverän kväll!

Idag besökte jag Kalmar innestad för att köpa present till min fästman. Han fyller ju år imorgon! Presenter till honom är verkligen inte lätt och av någon anledning blir det värre varje år. Han har ju allt! Hittade till slut något som jag tror passar. Sedan mötte jag upp Jörgen och vi åkte ut till CityGross. Där handlade vi matvaror till grillat och åkte över till Öland och mitt föräldrarhem. Det var kul att jag och Jörgen fick bjuda på mat för vi är ofta där och snyltar! Framåt kvällen begav vi oss hemåt och nu sitter jag här och slappar. Blir snart sängen skulle jag tro!

Helgrillat lamm, hungrig Jörgen (?) och två mätta vänner

Matdags på riktigt

Jag har svulltit mig. Idag ska jag, sambon och våra två kumpaner Emmy och Coffe till Norra Öland. Närmare bestämt Lammet & Grisen. Fy tusan vad vi ska äta. Det är ju sådär galet gott.

Söndagsparty

Min söndagskväll var galen!

Jag började dagen med att jobba sedan åkte jag hem till mina kära föräldrar där jag bytte om och la på lite smink. Sedan hetsåt jag lite rostbiff och potatissallad innan det var dags att ta bussen upp till Borgholm. Jag hann precis med! Och på bussen satt ingen mindre än min vän Lina. Hon hade också haft det stressigt och inte hunnit äta, så det blev det första vi gjorde när vi hoppat av bussen. Solen sken men det var lite väl molningt. När vi hittat en lugnt ställe där vi kunde sätta oss och dricka lite kommer en riktigt dunderskur. Vi tog skydd under ett träd, men det var inte bra nog eftersom det både regnade och blåste något fruktansvärt! Så snart regnet avtagit lite letade vi reda på ett bättre ställe och där satt vi och mös tills klockan blev sex. Då mötte vi upp Malin och ställde oss i kön in till Strand. Det tog en evig tid men till slut fick vi våra band och kunde traska där ifrån.

Det blev förfest hos Malins släktingar och lagom när drickan tog slut återvände vi till Strand. Det var proppfullt med människor och man kom i princip inte fram någonstans. Jag är inte den som ger mig så jag dansade fram genom folkmassan och fram till baren. Och så flöt kvällen på. Dricka och dans! Malin lämnade oss lite tidigare för hon skulle jobba, men jag och Lina gav inte upp än på länge. Vi körde vidare och det blev minst sagt lite galet. Jag lyckades trilla med ansiktet före rakt ner i stenplattor/asfalt så jag såg inte särskilt vacker ut efteråt. Resten av smällen tog axlen och armbågen. Det smärtade men det är smällar man får ta! Nu i efterhand kan jag bara skratta åt mina idiotiska idéer. Vi fortsatte att partaja ett tag till sen fick vi nog och vår älskade skjuts kom och hämtade oss.

Så blev det

Solen tittade aldrig riktigt fram ur molntäcket så istället för att besöka stranden var jag och min sambo i Karlskrona. Jag inhandlade bland annat lite ljuslyktor. Det blir såå fint här hemma! Ikväll kommer Emmy och Coffe på besök då blir det lite alkoholintag. Just nu sitter jag och diggar till Dr Bombay. Hallelujah för Spotify, där hittar jag verkligen alla gamla godingar.

Mitt första bullbak

Idag när Jörgen klev upp var jag i fullfärd med att knåda en stor bulldeg. Mamma sa något om att man bör ha nybakade bullar till fläderblomssaften och då var jag såklart tvungen att fixa det. Blev ungefär hundra stycken när jag var färdig. Har redan avnjutit saft och bulle på uteplatsen och det var ljuvligt.

Om solen vill komma ut ur molnen funderar jag på att besöka stranden annars har jag inget planerat idag.

Rent och snyggt

Idag har jag städat och satt upp nya gardiner i vardagsrummet. Beställde hem från Ellos och det blev fin fint. Det är lite trist att städa men bara man kommer igång flyter det på ganska bra sen. Ska ta och storstäda sovrummet någon dag. Frågan är bara när. Det får antagligen vänta lite.

Det ryktas om fint väder imorgon. Då blir det kanske sol och bad. Vi får se!

Två dagar på Västkusten

1. Vårt första riktiga stopp på resan blev i Torekov. Där promenderade vi genom hamnbyn och tog en fika på ett konditori. Det var jättemysigt och vädret var bra. Det blåste lite väl mycket bara.

2. Nästa ställe blev Hovs hallar, den yttersta delen av Hallandsåsen. Runt naturreservatet fanns en promenadslinga. Först gick vi uppe på klipphöjden och sedan nere längs de steniga stränderna. Det tog oss över en timme att ta oss runt, men det var jättefint och soligt. När vi satte oss i bilen för att åka därifrån kom en skvätt regn.

3. Norrvikens trädgårdar är en stor trädgårdsanläggning som grundades i början av 1900-talet. Där fanns en massa fint och det var väldigt rofullt att bara strosa runt och njuta av alla fina växter. Där fanns även en utställning med otroligt fina oljemålningar. De flesta var till försäljning, men hujedamej vad det kostar med konst! Vi fick oss iallafall en dos kultur också.

4. Vi stannade till i Mellbystrand och njöt av sommaren. Det blev inget bad, det var inte tillräckligt varmt i vattnet för mig. Stranden är otroligt fint, men vi stannade inte särskilt länge utan for vidare till nästa ställe. Fick med mig ett gäng fina snäckor som nu utgör prydnadsföremål i mitt vardagsrum.

5. I Tylösand stannade vi destu längre. Vi promenerade längs stranden och runt alla stranddynor. Det var även i Työsand som vi så småning om käkade middag och övernattade. Matstället hette Punch och var helt okej med god mat, men lite väl höga priser.

6. Vi besökte även Halmstad. Dessvärre han klockan passera sex så alla butiker var stängda. Vi var en runda vid torget och de fina parkerna. Sedan lämnade vi en av västkusten finaste städer för att återvända till Tylösand.

7. Efter en godnattsömn åkte vi vidare till Ugglarp och Svendinos Bil & Flygplans museum. Där fanns tuffa bilar och flygplan från förr. Den nyaste bilen var från 60-talet resten var gamla T-Fordar och andra häftiga åk. Även flygplanen var gamla, de flesta med anor från världskrigen.

8. I Varberg besökte vi såklart Fästningen. Helt underbar utsikt. Vid fikade på borgens café som hade jättegoda kakor. Sedan zick zackade vi oss ut ur staden utan att riktigt veta vårt mål.

9. Vi hamnade i Ullared och jag föreslog ett besök på Gekås. Både jag och Jörgen har förkastat Gekås så jag tyckte det var dags att ta reda på om det var så illa som vi båda alltid trott. Sagt och gjort parkerade vi bilen och gick in i varuhuset. Och ja, det var så illa som vi trott. Trängsel och galenskap. Visst handlade vi en del. En hel plastkasse faktiskt. Vad jag fortfarande inte begriper är varför folk åker flera mil för att besöka detta varuhus?! Så billigt var det faktisk inte. Okej om man har vägarna förbi, då kan man fynda en del. Men varför planera en hel resa och till och med sova över för att handla i flera dagar? Galenskap! Jag kan handla samma grejer inne i Kalmar eller Karlskrona, så jag kommer fortsätta med det.

Sedan åkte vi hemåt med ett stopp för att äta. Det var en trevlig, men utmattande resa. Nu är jag hemma igen och försöker njuta av min semster!

Perfekt bioväder

Igår var jag och lillasysteryster på bio. Vädret var perfekt. Regn och rusk. Vi kunde inte valt en bättre dag. Dessutom var man lite seg sådär dagen efter fest. Vi såg Harry Potter och halvblodsprinsen. Ni som känner mig vet att jag är ett HarryPotterfreak, men jag kan erkänna att min besatthet har avtagit något. Fast jag tycker fortfarande att både böckerna och filmerna är fantastiskt bra.

Bion var slut halv nio så jag körde hem Elin och passade även på att låna toaletten. Av någon anledning blir det mycket Coca Cola på bio. Sedan styrde jag hemåt, men stannade på vägen och köpte mat. Jörgen ville ha gyrostallrik så jag fick åka in till stan på vägen hem. Ta ut pengar och sen åka till Zappas för att hämta käket. Väl hemma väntade soffan och slapp. Tittade lite på Walk the line. Älskade Cash!

Idag ska jag umgås med min sambo! Tack för mej, hej!

Fest och Nöje

Fredagskvällen var underbar. Vi satt utanför slottsruinen och lyssnade på kanonbra musik. Hade picknick i det gröna och allt var toppen. Sällskapet och vädret. Var lite småkallt framåt kvällsslutet, annars ska man inte klaga!

Igår blev det också fest och musik. Förfest i Fastlycke. Något lugnare än det brukar, men vi hade lika kul som vanligt. Det blev bil ner till Dalskär där vi gjorde entré på Vattenfestivalen just när BWO spelade. Diggade en stund sedan försvann vi in i öltältet. Träffade en arbetskamrat och lite andra vänner. Men höll ihop med tjejerna jag kom dit med. Vi svängde våra lurviga till The Loads och en av oss rullade runt i brännässlor. Inte så kul för henne men kan man låta bli att skratta? Människan har väl varit skadeglad i alla tider! Lämnade festivalen nöjda och glada.

Mycket bra på en kväll

Imorgon kväll händer det mycket i Borgholm. För det första spelar Status Quo och The Refreshments i slottsruinen. Dit ska jag med systeryster och co. Dessutom spelar Melody Club på Strand. Jag önskar att jag kunde klona mig och vara där också. Älskar deras nya album och framför allt singlarna Girls don't always wanna have fun och The only ones. Inte nog med detta så spelar Björn Rosenström på Harrys. Han är ju en super go sångare! Fast har ju varit på ett par av hans spelaningar innan så jag gråter inte direkt floder över att missa en.

Har ni inget planerat imogron kväll? Åk till Borgholm då. Det verkar ju faktiskt vara sant som dem säger: det är där allt händer!

Känner mig lite friare

Här om dagen var det två år sedan jag fick mitt körkort. Det innebär att min prövotid äntligen är slut. Har liksom kört runt och trott att polisen när som helst ska stoppa mig och dra in körkortet. Det har inte hänt. Dessutom tar de inte körkortet för vad som helst, vilket jag trott. En förare med prövotid bedöms tydligen på samma villkor som en förare utan. Skillnaden är bara att prövotidsföraren får ta om sitt körkort vid trafiklagsöverträdelse medan en förare med fler år på nacken får tillbaka sitt kort efter en viss tid.

Hur som helst känner jag mig lite friare nu. Jag är inte lika rädd för polisen när jag är ute i trafiken. Och det känns ju skönt såklart!

Besök i Saxnäs

Igår besökte vi ett par vänner som campar på Öland. Det blev grillad korv och dricka. Eftersom jag festat två kvällar tidigare var jag inte särskilt sugen så ställde upp som chaufför. När det var för kallt att sitta ute flyttade vi in i förtältet och lyssnade på skön musik. Det finns ljusa ögonblick i campinglivet! Sent på kvällen visades det bio på storbildsskärm utomhus. Vi tog på oss och traskade bort med våra brassestolar. Tyvärr hade jag och Jörgen redan sett filmen (Allt flyter), men vi såg bara halva. Sedan var vi trötta och ville hem. Jag körde och min sambo satt halvdäckad brevid. Så kan det gå!

Lördagkvällens bilder

Dubbla partykvällar

I fredags hade jag min första semester dag. Det kändes jätteskönt. Vid strax efter nio tog jag bussen in till stan där systeryster mötte upp mig. Vi kollade i butiker och åkte sedan hem till Arontorp. Där slängde jag och lilla systeryster in stora systeryster i duschen och såg till att hon tog på sig fina kläder. Sedan besökte vi Calmare Spa och en spådam efter det blev det fixning av smink och hår på Supreme. Tove var så fin och glad hela kvällen och det blev bara fler överraskningar. Efter stylingen åkte vi till en av hennes vänninor där det blev fest med en massa av Toves kompisar som gäster. Det var jättekul, men framåt kvällen var jag sjukt trött och längtade hem till min säng. Åkte hem vid ett och somnade nog pladask!

Igår latade jag mig hela dagen. Jag sov till minst tio och tillbringade resten av tiden framför teven. Tittade på lite Lost avsnitt som jag missade när de visades. Förstår inte varför de envisas med att visa programmet så sent! Hur som helst är jag redo för den sista säsongen nu.

På kvällen kom två partysugna brudar på besök. Vi satt ute och drack och tjattrade såklart. Sedan fick vi skjuts in till stan där vi mötte upp ännu en brud och gick sen till O'learys. Tyvärr var det bara desperata singelkillar där. Inte riktigt vad vi var ute efter, men vi hade kul ändå!

Bra början på semestern, tack och hej!

Talangfull flicka

Igår blev jag klar med min fläderblomssaft. Jag är en så duktig flicka och kan det mesta! Det var första gången jag gjorde saft och det gick förvånandsvärt bra. Självklart fick jag lite support av min sambo. Så nu är ni välkomna till mig på ett glas fläderblom på min fina uteplats.

Imorgon är jag ledig. Semester. Då ska jag umgås med min äldre syster och gratulera min yngre syster som fyller år idag. Hoppas på fint väder nu när jag ska vara ledig ett tag.

Utekväll och födelsedagskalas

I fredags var det fruktansvärt stressigt på jobbet. Alla ville ha sina bilar. Dessutom var det varmt som i en bastu. När jag till slut kom hem var jag ännu mer stressad. Att hinna med bussar är stressande! Duschade, käkade och åkte sedan till bussen ihop med Emmy. Inne i stan mötte Lina upp oss och vi satte oss på en mysig uteservering. Lagom skönt efter en jäktig dag. Vädret var toppen och jackan jag släpade med mig hela kvällen behövde jag aldrig använda! Vi stannade på O'learys hela kvällen och träffade en del bekanta. Efter en mycket lyckad kväll blev vi hämtade av min underbara sambo. Han är guldvärd!

I fredags fyllde även min mamma år, så igår var vi där och firade henne. De bjöds på grillat och jordgubbar med glass. Väldigt mumsigt! Toves och min present, en karikatyr på oss två, blev en hit. Och gud vad kul vi hade under tiden vi blev avmålade! Åkte hem i lagom tid och avslutade kvällen framför teven.

Partysugen

Idag har vi grillat. Gudomligt gott såklart. Och jag gjorde mitt egna kryddsmör till. Begåvad som få (om jag får säga det själv). I dagens hetta behövdes inte bara mat utan framför allt dricka. Kall sådan. Vilken tur då att jag hade en iskall Bacardi Breezer i kylskåpet. Svalkade gott, men gav mersmak. Jag är trots trötthet och värmeslag väldigt festsugen. En grillfest vore inte helt fel!

Nästa vecka blir det visserligen 25-års kalas. Då blir det mysigt hemmaparty! Och imorgon ska jag träffa en efterlängtad vän och dricka cider. Mycket trevligt!